Ön itt van: HomeSpecifikus KépzésekEnergetika - A test energia rendszerének ismereteLégzés, tudatállapot, fókusz

Légzés, tudatállapot, fókusz

Légzés

A testben a levegőcserét a ki- és belégzés biztosítja. Belégzéskor a külső bordaközi izmok összehúzódnak, a bordák megemelkednek, a rekeszizom összehúzódása következtében megnyílik a mellhártyaüreg "pótlólagos" ürege a rekeszkupolák süllyednek a mellüreg térfogata megnő, amit passzívan követ a rugalmas tüdő, így a tüdőben a nyomás csökken, és a külső légtérből a légutakon keresztül levegő áramlik a tüdőbe. Kilégzéskor a külső bordaközi izmok elernyednek, és a belső bordaközi izmok húzódnak össze, a bordák lesüllyednek, a rekeszizom elernyed, a rekeszkupolák megemelkednek, a mellüreg térfogata csökken, és ezzel a tüdő rugalmassága folytán összehúzódik, térfogata csökken és a tüdőben lévő nyomás nő, a levegő a légutakon keresztül kiáramlik. Nyugodt légzéskor egy egészséges felnőtt ember 1 perc alatt 16-szor vesz levegőt, ekkor 0,5 liter levegőt szívunk be és lélegzünk ki - ez a légzési térfogat (a nyugalomban belélegzett levegő mennyisége. A légzés automatikus szabályozás (akaratunktól független), és akaratlagos szabályozás alatt áll. A kiegyensúlyozott ütemes, harmonikus légzés gyakorlása, megtanulása mindenki számára előnyös, különösen nagy előny azoknak, akik harci rendszerekben jártasságot szereztek vagy ezzel bármilyen módon foglalkoznak. Bár a légzés vegetatív, azaz tudatosan lélegezni alapvető dolog, de ez egyes helyzetekben befolyásolható mind külső mind belső tényezők hatására.Stressz terhelés, magas teljesítmény gyors leadása, dohányzás. Tisztában kell lennünk azzal, hogy a légzés összekapcsolja a tudatunkat a testtel, ezért teljes, tudatos légzés kulcsfontosságú elem mind a test, mind pedig a tudat működésének koordinálásához. 

A kurzuson a testi és légző gyakorlatokon keresztül megtanuljuk az alhasi illetve bordaközi és a mellkasi légzés fázisait, a teljes légzést. A légzés helyének és fázisainak összehangolása révén érjük el a maximális energia kapacitást, a ritmust, és erőt.

 

Fókusz

 

Figyelmünk az egyik legfontosabb tényező, ahhoz hogy megértsük a körülöttünk lévő történéseket. Az egyik legnagyobb probléma, hogy az emberi figyelem korlátozott, ezért nem tudunk mindent figyelemmel kísérni és feldolgozni. A beérkezett információk szelekció alá kerülnek így elkülönítjük a számunkra fontos és nem fontos információt. Figyelmünk működésmódja hatással van a környezetünk kontroll alatt tartásának mechanizmusára. A nem figyelt ingerek sem tűnnek el azonnal, hanem egy rövid időre még tudatosíthatóak, felidézhetőek.. Ezek alapján úgy tűnhet, mindig tudatában vagyunk annak, amire figyelünk. Fontos szempont hogy figyelmünk mennyire koncentrált, mennyire fókuszált? Sokszor nem minden információt dolgozunk fel még akkor sem, ha a szituáció az orrunk előtt történik.

Ezt a jelenséget nevezzük nem figyelési vakságnak.

 

Valójában mindig tudatában vagyunk annak, amire figyelmet szentelünk?

 

Mint említettük, figyelmünk formálja az észlelésünket, és befolyásolja, hogy milyen valóságot építünk magunk köré. Ha valamire nem figyelünk, akkor nem is lehetünk annak tudatában. Normál esetben a látottakból csak 4-6 képkockát dolgozunk fel nem tudatos állapotban. Ez egy fókuszált állapotban 16-20 kocka.

Így belátható, hogy a konfliktus közben történő fókusz egyik fő kulcsa a túlélésünknek!

Hogyan lehetünk fókuszáltabbak és hatékonyabbak?

Tapasztalt szakmai gárdánk segít ebben!